دوربین مداربسته

سیستم مداربسته یا CCTV ، یک سیستم نظارت تصویری است که تصاویر محیط را توسط دوربین مداربسته ضبط کرده و در یک دستگاه ذخیره سازی (DVR/NVR) و  یا کامپیوتر ذخیره می‌کند. تصاویر علاوه بر ذخیره سازی،‌ به صورت آنلاین در مانیتور یا تلویزیون نیز قابل مشاهده هستند.

مهمترین کاربرد دوربین مداربسته حفاظت محیط و ارتقاء امنیت است. علاوه بر این از دوربین مداربسته در مشاغل مختلف از جمله مشاغل صنعتی، فضایی،‌ کنترل ترافیک، نظامی، پلیسی، ارتباطات ویدئویی و … نیز استفاده می‌شود.

اجزای اصلی سیستم مداربسته

  1. دوربین مداربسته

دوربین مداربسته، تصاویر محیط را دریافت کرده و به دستگاه ذخیره سازی یا نمایشگر ارسال می‌کند. دوربین‌های مداربسته شامل دو گروه آنالوگ و دیجیتال می‌شوند.

  1. دستگاه ذخیره سازی یا ضبط کننده

تصاویر ارسال شده توسط دوربین، در حافظه موجود در دستگاه ضبط کننده (DVR/NVR) ، ذخیره می‌شود. DVR/NVR، می‌تواند تصاویر ذخیره شده را به نمایشگر و یا بستر شبکه ارسال نماید.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین‌های مداربسته بر اساس تکنولوژی و یا از نظر شکل ظاهری به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

دوربین‌های مداربسته از نظر تکنولوژی،  شامل سه دسته  آنالوگ، HD و شبکه می‌شوند.

عوامل مؤثر بر قیمت دوربین مداربسته

 قیمت محصول، تأثیر مستقیم در انتخاب و خرید دوربین مداربسته دارد. عوامل مختلفی در قیمت تمام شده دوربین مداربسته تأثیر گذارند. مهمترین عوامل مؤثر بر قیمت دوربین‌ مداربسته عبارتند از :

برند

تکنولوژی

لنز

کیفیت تصویر  

سنسور تصویر

ماژول دید در شب

اهمیت دوربین مداربسته

امنیت همواره یکی از دغدغه‌های زندگی انسان بوده است. عدم امنیت ناشی از وقوع انواع جرائم و اقدامات بزهکارانه، مشکل همیشگی جوامع بشری است.

در عصر فناوری، افراد به دنبال روشهای امنیتی کارآمدتر برای جلوگیری از اقدامات مجرمانه و حفظ امنیت هستند. استفاده از سیستم‌های نظارتی و امنیتی مانند دوربین‌ مداربسته، یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از جرائم و اقدامات مجرمانه است. دوربین‌ های مداربسته به صورت شبانه روزی، تمام اماکن تحت پوشش خود را در کنترل داشته و هرگونه رویدادی را ثبت و ضبط می‌کنند.

تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها مداربسته، به عنوان یک مدرک معتبر در محاکم قضائی و دادگاه‌ها به شمار می‌روند و جهت ردیابی و بازداشت مجرمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوربین های مداربسته