سیستم های اکسس کنترل

سیستم کنترل دسترسی (Access Contorl)، یک سیستم امنیتی است که با استفاده از شناسه‌هایی مانند رمز، کارت، اثر انگشت، چهره و … ورود و خروج  افراد را به مناطق مختلف مدیریت و کنترل می‌کند. این سیستم تعیین می‌کند که اشخاص مختلف به کجا و در چه زمانی دسترسی داشته باشند. سیستم کنترل دسترسی یا کنترل تردد با جمع‌آوری اطلاعات ورود و خروج، می تواند داده های ارزشمندی را برای کمک به شما در ردیابی نحوه استفاده از ساختمانها و منابع مورد نظر ارائه دهد.

کلید مکانیکی ساده ترین شکل کنترل فیزیکی و روشی است که در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال ، حتی برای یک شرکت کوچک ، استفاده از کلیدهای مکانیکی، خالی از نقص و محدودیت نیست به ویژه با بزرگتر شدن یک سازمان. در ادامه با برخی از مشکلات استفاده از کلیدهای مکانیکی آشنا می‌شوید.

گم شدن کلیدها

در صورت گم شدن کلید درب ورودی اتاق، ساختمان و هر مکان دیگر، امکان سوء استفاده از کلید گم شده وجود دارد و امنیت منطقه مورد نظر به خطر می‌افتد. بنابراین باید فوراً قفل فیزیکی تعویض شده و کلیدهای جدید در اختیار همه کسانی که به آن درب دسترسی دارند، قرار گیرد.

عدم امکان ردیابی استفاده از کلید فیزیکی

شما نمی توانید ببینید که آیا شخصی از یک کلید استفاده کرده است یا نه، بنابراین اطلاعات کامل و مطمئنی از ورود و خروج افراد از درب مورد نظر را در اختیار نخواهید داشت. مگر اینکه نگهبانی را جهت ثبت ورود و خروج‌ها در نظر بگیرید. اگر چه این روش هم هزینه‌بر بوده و خالی از اشکال نیست.

کنترل و مدیریت کلیدها دشوار است

اگر کسی نیاز به ورود به ساختمان‌ها و اتاق‌های مختلف داشته باشد ، به تعداد زیادی کلید احتیاج دارد که حمل و استفاده از آنها ناخوشایند است. ممکن است دشوار باشد به یاد داشته باشید کدام کلید برای کدام درب است  و برچسب زدن به آنها نیز از نظر امنیتی معقول و منطقی نیست.

سیستم کنترل دسترسی چه امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد؟

در سیستم کنترل تردد، کارکنان‌ پس از شناسایی توسط دستگاه یا سیستم اکسس کنترل، به صورت خودکار اجازه ورود خواهند داشت. کافی است هر یک از پرسنل، شناسه خود مانند کارت، اثر انگشت، چهره و … را به دستگاه نشان بدهد. پس از شناسایی و تأیید هویت، اجازه عبور به کارکنان داده می‌شود. در این صورت افراد متفرقه و غیر مجاز اجازه ورود و دسترسی به محوطه مورد نظر را نخواهند داشت. در این حالت بازدیدکنندگان و پیمانکاران باید در بدو ورود خود را به میز پذیرش معرفی کرده و از طرق مختلف مانند احراز هویت و اختصاص شناسه موقت، مجوز ورود پیدا می‌کنند.

انواع سیستم کنترل دسترسی

سیستم‌های کنترل دسترسی به دو گروه اکسس کنترل مستقل (Offline) و تحت شبکه (Online) تقسیم می‌شود.

کنترل تردد مستقل که با عنوان آفلاین یا Standalone نیز شناخته می‌شود، نیازی به کامپیوتر و نرم‌افزار ندارد و تمامی تنظیمات بر روی دستگاه اکسس کنترل انجام شده و کنترل دسترسی توسط همان دستگاه صورت می‌گیرد. اکسس کنترل آفلاین به دلیل عدم نیاز به کامپیوتر و نرم‌افزار، قیمت تمام شده پائینتری دارد و بنا بر شرایط موجود، در مجموعه‌های کوچک، متوسط و گاهی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم کنترل تردد آنلاین مجهز به اکسس کنترل مرکزی و یا نرم‌افزار مدیریتی است و تمام تنظیمات و مدیریت‌ تجهیزات کنترل دسترسی، توسط نرم‌افزار و یا پنل مدیریتی مرکزی انجام می‌گیرد. این نوع سیستم به وفور در سازمان‌های و کسب و کارهای بزرگ استفاده می‌شود. در روش آنلاین امکان مشاهده و ردیابی درب‌های مختلف و همچنین ورود و خروج افراد به صورت لحظه‌ای وجود دارد.

دستگاههای اکسس کنترل به منظور تردد و دسترسی های کنترل شده به اماکن طراحی گردیده و در اماکن مختلف از جمله اتاق سرور، محل های امنیتی، و در کاربردهای عمومی تر مثل آسانسورها برای کنترل تردد به طبقات و یا بصورت دستگاه حضوروغیاب پرسنل ، سیستم صدور ژتون غذا، گیت های ورودی باشگاه ورزشی، ورودی خوابگاه ها استفاده می گردد. تمامی اکسس کنترل ها با استفاده از نرم افزار حضوروغیاب تحت وب برساد اطلاعات دسترسی ها را می توانند مشاهده کرده و گزارشگیری نمایند.